תחבורה ציבורית בבריסל

כלי תקשורת בבלגיה דיווחו ביום שישי, ה-23 בפברואר, כי הממשלה האזורית בבריסל פרסמה כללי חירום המאפשרים לנוסעים להשתמש בתחבורה ציבורית בחינם בסופי שבוע ובערבים בעיר בריסל ובאזורים אחרים במדינה. הוצע להרחיב את התחבורה הציבורית גם לתושבים ללא תשלום בשעות הערב ובסופי השבוע.

הורדת מחירי התחבורה הציבורית ושיפור האיכות שלה הם שני צעדים שיהפכו אותה לאטרקטיבית יותר עבור הנוסעים. מטרת מאמר זה היא לבחון האם תחבורה ציבורית בחינם עשויה לעודד יותר נוסעים לעשות שימוש בתחבורה הציבורית באזור הבירה של בריסל, במקום לנהוג בעצמם. מדובר במהלך שעשוי לגרום לנוסעים רבים להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית. אחד הדברים החשובים בעת השימוש בתחבורה ציבורית בבלגיה הוא כרטיס ה-MoBIB, שמייצג את מוביליטי בלגיה.

אם ברצונכם לנסוע ברכבת מעבר לבריסל, מומלץ לקנות את הכרטיס, אך אם אתם נוסעים בתקציב, אוטובוס מבריסל BRU לשדה התעופה הוא אפשרות נסיעה נהדרת. ניתן להפעיל את הכרטיס מהרגע הראשון שבו תעשו שימוש ברכבת התחתית, באוטובוס או בחשמלית, ויש שיכולים אף להשתמש ב-KeyCard המיועד גם לכך.

אם אתם במרכז בריסל, תוכלו לעבור למטרו (1M או M5), או לקחת אוטובוס לשדה הקרב של ווטרלו כדי להחליף את כלי התחבורה. אם אתם עורכים נסיעה ארוכה, כמו מבריסל BRU לשדה התעופה של בריסל או משדה התעופה למלון, קחו את הרכבת ואז עברו למטרו הציבורי כדי להגיע למקום הלינה שלכם. לאחר שעברתם במרכז העיר, רדו מהאוטובוס בתחנה והחליפו לקו M2 או M3, או שתוכלו לקחת רכבת, ולאחר מכן לבקר בשדה הקרב של ווטרלו במקרה וטרם הספקתם לעשות זאת.

אם אתם חושבים לקחת מונית משדה התעופה למלון שלכם או להגיע מבריסל BRU לנמל התעופה של בריסל ולמרכז העיר, כדאי שתשקלו אפשרות זאת בשנית.
עם רשת תחבורה ציבורית ענפה, רוב ההמתגוררים בבלגיה יגלו לכם כי אין כלל צורך להחזיק במכונית פרטית. עם זאת, בבריסל, מספר לא מבוטל של מקומות עבודה מסומנים על ידי הרשויות הציבוריות וההנהלה בצורת תחנות, מה שהופך את השימוש במכוניות לחשוב פחות.

אם לחברה יש מדיניות שמקדמת תחבורה ציבורית, עובדים יהיו בעלי נטייה להשתמש ולנסוע בתחבורה ציבורית. כאשר לחברות יש מדיניות שמקדמת תחבורה ציבורית, לעיתים קרובות עובדים נוטים להשתמש בתחבורה הציבורית, והם עושים זאת בתדירות גבוהה יותר מאשר במדינות אחרות כגון ארה”ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. ואם לחברות יש מדיניות המקדמת תחבורה ציבורית, במדינות מסוימות, כמו ארה”ב, קנדה ואוסטרליה, המספר הזה יכול אף להכפיל את עצמו.

למרות שתחבורה ציבורית טובה מאוד לנסיעה לבית ולעבודה, הנוסעים בארה”ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד שעובדים מהבית משתמשים ברכב לעיתים קרובות יותר מאשר במדינות אחרות כמו בלגיה כדי להגיע לעבודה. למרות זאת, יותר משליש מהנוסעים בבלגיה (23.5%) עדיין משתמשים ברכב כדי לצאת לעבודה וממנה. רבים מהנוסעים (24.2%) עדיין משתמשים במכונית לעבודה בכמה מדינות כמו ארה”ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.

רכבת חשמלית מנקודה אחת לשנייה בבריסל הן בגדר חובה, שכן הרשת מכסה כמעט את כל העיר. למרבה הצער, קיימת רק תחנת חשמלית אחת בעיר כולה, אך היא משולבת במערכת המטרו כדי להפוך אותה לאמצעי תחבורה נוח אל העיר ומחוצה לה, ולמרבה הצער יש רק כמה תחנות ספורות באזורים השונים של בריסל.

אוטובוס המים גם מהווה צלע נוסף לתחבורה הציבורית בבריסל, ו-6 התחנות שלו מתחברות בצורה ישירה לשאר תחנות האוטובוס, החשמלית והמטרו הקיימות. אין עצירה אחת בכל העיר, אלא רק כמה עצירות באזורים השונים שלה.

הנסיעה אורכת 32 דקות בלבד וביום ללא תנועה היא לא אמורה לארוך מעבר ל-18 דקות. המשרד המרכזי באנטוורפן: קחו את הרכבת או המונית הזמינים 24 שעות ביממה מנמל התעופה של בריסל. זכרו כי משרד הכרטיסים לתחבורה הציבורית בבריסל פתוח רק בשעות העמוסות ביותר של היום. יש רכבת ישירה שעוברת כמעט כל 10 דקות ממרכז העיר בריסל לשדה התעופה של בריסל בתחנת זבנטם, והיא פעילה כמעט 24 שעות ביממה.
אם ניתן להאמין למומחים ולמשתמשים בתחום התחבורה, הדבר האחרון שעליהם לעשות הוא לבטל את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. המשמעות היא שלמרות שמדיניות ביטול התחבורה הציבורית קשורה כמובן לתחבורה, אין להבין אותה כמדיניות תחבורה בלבד.

על פי ההיררכיה, תכנון התשתיות והתכנון העירוני צריכים לקחת בחשבון תחילה את הולכי הרגל ורוכבי האופניים, ורק אחרי כן להתחשב בתחבורה הציבורית ובנתיבי המכוניות. בערים מסוימות נראה שתשתיות רכיבה על אופניים והליכה נמצאות במקום האחרון בסדר העדיפויות, ואילו בערים אחרות הדברים נראים אחרת. כדי לשפר את המצב, בריסל חייבת לאמץ מדיניות של העדפת תחבורה ציבורית על פני תחבורה פרטית בדרכים ציבוריות. אנשים לא יעשו שימוש בתחבורה הציבורית אם אין ביכולתם להסתמך על תנועה מתמדת, וכך הם נאלצים לבטל את מסעותיהם. מסלולי תחבורה ציבורית שמוצעים באוטובוסים ורכבת חשמלית לא מתועדפים מעל מכוניות פרטיות, ויש להעניק להם נתיבים עצמאיים בהם התנועה תוכל לזרום.

חוויה בבריסל מתחילה כאן