חב”ד בריסל

כמבוגר, יואל רובינפלד תמיד יכול היה ללכת להוריו לארוחת צהריים, לארוחת ערב ולכמה שעות בילוי משפחתי במכולת המקומית.

כמורה וכחבר, חב”ד קשורה באופן ישיר או עקיף כמעט לכולם כמעט בכל קהילה יהודית בעולם. בממוצע, 205 יהודים מבלגיה מהווים כ -1.5 אחוזים מכלל אוכלוסיית בלגיה, ורבים אחרים היגרו למדינות דוברות אנגלית. ה- EJC, שנבחר ישירות כחבר על ידי הקהילות היהודיות באירופה, אומר כי ייצג כ -2.5 מיליון יהודים מאז התפלג מהקונגרס היהודי העולמי בשנות השמונים. במקביל לאנטישמיות ולדיכוי ממלכתי של חופש הדת והגירה הגוברת, ניתן לראות את הירידה כמאיימת על עתידם של יהודי בריסל. בניזרי אומר שהאיסור מדאיג מכיוון שאם חירונות דתיים ממוקדים, אז גם זכויותיהם של אחרים ללכת בעקבות הדוגמה הבריטית. ההחלטה להעביר חוק האוסר על שימוש בטכניקה זו ספגה מכה לרבים מבני המיעוט היהודי בממלכה.

בניזרי לא מרגיש שהקהילה שלו נמצאת בדעיכה, אך לדבריו, סגירתם ומכירתם של שני בתי הכנסת במרכז העיר, יותר מכל דבר אחר מראה כי יהודים בבלגיה ובמערב אירופה פחות מעוניינים בכך. הולך לבית הספר. יחד עם זאת, בשני בתי הספר היהודיים בדרום הבירה מעולם לא היה נוכחות גבוהה, אמר והוסיף כי לפחות שלושה בתי כנסת נפתחו באזור ב -30 השנים האחרונות. על פי האיחוד האירופי, בבריסל אחת הקהילות היהודיות הגדולות באירופה, עם אוכלוסייה של כ -1.5 מיליון תושבים.

מנהיגים מוסלמים ללא ספק חולקים על הניתוח של רוזנברג, אך השינוי שהוא מתאר נכון. הרב פבזנר עבר לכאן מבריסל, שם לא היה מעורב בחיים היהודיים, ולדבריו שני בתי הספר עדיין קיימים במרכז בריסל. לדבריו, יש פחות קהילות יהודיות במרכז העיר בריסל מאשר לפני כמה עשורים. יהודים רבים המתגוררים במרכז העיר נטשו את שכניהם המוסלמים משום שצברו מספיק עושר כדי להרשות לעצמם לגור בשכונות עשירות יותר. הם מסתדרים עם מה שהם מקבלים מעבודתם במרכז העיר. כמו מיכאלי, זנצר אמר שתחושת הביטחון שהוא מוצא הכי הרבה היא שהשירותים חזקים הרבה יותר מאשר באנטוורפן או בבריסל. שגרירות ישראל בבריסל, שלא נענתה לבקשת תגובה, עושה כמיטב יכולתה לתאם את פעילויות הקבוצות השונות, כך על פי גורמי ה- EJC ו- EJA. הרב האורתודוכסי מארגן גם כדור במוצאי שבת ומותיר אותו לקבוצת הסטודנטים היהודים הבלגיים המקומית. הוא מודה שחלק הטילו ספק בשיטותיו והוא מודה שהוא הובן לא נכון.

יהודים בלגים אחרים אינם שותפים למיכאליס “בגישה המזלזלת, למרות כישלונה החוזר ונשנה של הממשלה לפיגועי הטרור. הרשויות הבלגיות עושות כל שביכולתן על מנת לעבד את הטראומה במוזיאון”, אמר אלברט גיגוי, צ’יף רבה של בלגיה. בתגובה לטענותיה של חדדה, דובר משרד ההגנה הבלגי כתב בדוא”ל כי כל החיילים המוצבים בבריסל היו חמושים ומאומנים כראוי, והוסיף כי המשרד עדיין בודק את הטענות נגד בית הכנסת ובית חב”ד.

חב”ד אקרון – קנטון הוא מרכז משאבים ל”השראה יהודית “המשרת נוער ומבוגרים יהודים. קהילות יהודיות מבוססות טוענות כי ה- EJA הוא למעשה ארגון טרור, דבר שמרגולין מכחיש בתוקף, אף שהיה חבר.

התכשיטן הוא באמצע שנות הארבעים לחייו ומתגורר בשכונה קטנה בת 12,000 תושבים, ביתה של אחת הקהילות החרדיות הגדולות באירופה. מרכז יהודי שבנה אביו מנחם בן יוסף, מייסד חב”ד באקרון, קנטון, ואחיו הרב יצחק.

אם אתה נשאר בבריסל יותר מיום-יומיים, אנטוורפן היא חובה – בקר אם אתה זקוק למצרכים, ויש הרבה חנויות ומסעדות כשרות ליד תחנת הרכבת. זה רק 45 דקות נסיעה ברכבת מבריסל, אז זה יעד נהדר למי שצריך לאכול אם הם נשארים מחוץ לבריסל יותר מיומיים.

שוקולד הוא, כמובן, מומחיות בלגית, אבל מעולם לא ראיתי שוקולד כשר לא ברור בבריסל, והמותג היחיד שנאמר לי היה כשר. מצאתי אותו בחנות קטנטנה בברוז ‘, שם במקרה היה היק ישראלי, אז מצאתי חנות כשרה. הוופלים הבלגיים הנמצאים בכל מקום נמכרים בדוכנים כמעט בכל רחובות וישנו גיליאן (שאפשר לקנות גם בעולם), אך הם בהחלט כשרים!

אפיית מגה חלה תואמה על ידי הרב משה מנדל מישיבת בעלז ורעייתו מנדי, שריכזו אותה. כשהחזקתי סל ממתקים למסור לחבר, ציינתי את שמותיהם של שני יזידים של בעלז שנפצעו קל בהתקפות בבריסל. מלבד כיסוי והדלקת נרות השבת, התיאור כולל גם תיאור של כל מקווה בבית חב”ד ומציין את המטעמים בכל שקית, כולל מספר נרות שבת.

חוויה בבריסל מתחילה כאן