הופעות בבריסל

בשבוע שעבר, המשפחה והחברים זכו להזדמנות להשתתף בקונצרט שכל כרטיסיו אזלו בקומפלקס אלברט הול בבריסל, בלגיה. בתי ואני הבטחנו אחד לשניה שהמשימה שלנו לא תהיה רק לראות את קולדפליי מבצעים את ההופעה, אלא גם לחזות בכולם על המסך הגדול בבית.

ההופעה היתה מרשימה וסוחפת למדי, בהתחשב בכך שהכרטיסים היו זמינים רק בקופות הקומפלקס אלברט הול.
ההופעות הקרובות כוללות מופע בקומפלקס אלברט הול ב-5 באוקטובר והופעה באולם וולף בבריסל ב-1 בנובמבר 2016.

בהופעה המוקלטת ניתן לשמוע חילופי מילים והתלחששויות, והיא פורסמה באורך של כ-23 דקות בבריסל. המהדורה החדשה נוצרה רק אחרי שחרור המאסטר המולטי-טראק המקורי שהוקלט על ידי אנדי ג’ונס. “A Brussels “Affair Live 1973 נמצא באלבום הבכורה של ארכיון סטונס. בקרוב עתיד להתפרסם מאמר על ההופעה הראשונה של ה- Commerce Belge במיוזיקלי גאזט.

ההופעה בבלגיה זכתה להצלחה גדולה והנגנים התקבלו היטב. חלקנו את הקהל עם המלך, חגגנו ברחובות בריסל, בארמון המלוכה ובמספר מקומות אחרים. בלגיה סימנה את תחילתו של עידן חדש של רוקנרול באירופה, הראשון מסוגו מאז ימי הביטלס.

ברליוז החל מיד בהכנות לקונצרט השני בארמון המלוכה בבריסל, אולם שהמנגינה בו התהדהדה רבות. חודש לאחר מכן הוא הודה על העיבודים לקונצרט הראשון שלו בבלגיה, כמו גם על כל שאר הקונצרטים.
במקור הציע ברליוז לבצע שם קונצרט כבר בתחילת מאי, אך הדבר לא יצא לפועל, בדומה לקונצרט הראשון שלו שנערך לבסוף בארמון המלוכה בבריסל.

ב-19 בספטמבר, יום טרם עזיבתו, סעד ברליוז עם מאירביר, שבין אנשי הקשר הרבים שלו היה אמור גם לסייע רבות בסיור זה. הוא קיווה שמאירביר יגיע לקונצרט בבריסל למקרה שיתאכזב מה -CG, אך עם הגעתו הבחין ששני מכתבים ששלח אבדו בדרכם וכי יש לדחות את הפרויקט. הוא היה מודאג, ובהיעדר זמן הוא הגיע כבר בעת עזיבתו לבריסל. מהמכתבים עולה כי הוסכם שלא ישוב מהסיור הגדול המתוכנן עד לסוף ספטמבר, לאחר מכן שב לבריסל. אחרי בריסל, הוא רצה לנסוע לפרנקפורט ולבצע קונצרט, ואחרי כן נסע לפריז לקונצרט משלו בארמון המלכותי.

אני חושש שיעבור הרבה זמן עד שאוכל לנסוע לבריסל ולנצל את ההצעה הידידותית הזו. אני צריך לעשות את הסיור הגדול ולראות את וינה וברלין.

לבסוף ברליוז אכן ביצע קונצרט בבריסל, אך גרמניה התבססה במהירות כיעד אטרקטיבי יותר, ולאחר ביקור בדצמבר 1842 נעלמה בריסל מעיניו במשך שנים רבות. שלוש חזרות נדרשו לתזמורת, בליווי שני זמרים בלבד. פרשת בריסל בשידור חי (1973) מוכרת לאוהדי הסטונס כהופעת “המיטה”. למרות שבהרכב היה מוזיקאי זועף שחשב את החזרה כמיותרת ומרגיזה וקילל כשהתבקש להתחיל מחדש, אתוודה כי בכל זאת אני מעדיף שלא ללכת לבקר לתיאטרון.

בבריסל ובבלגיה באופן כללי, פריז עדיין נחשבה למוקד המשיכה הגדול והיא הכתיבה את המודל הטבעי של ההופעה. דוברי צרפתית עזרו בשלבים הראשונים, ומוזיקאים מבלגיה עברו לבירת צרפת עד שמדינתם קיבלה עצמאות. מרכז אירופה, רוסיה, אנגליה ובריסל היו כולן דוברות צרפתית, כמובן, כמו גם הערים האחרות שבהן ביקר ברליוז במסעותיו המוזיקליים, כמו פריז ווינה.

מקומו של הקונצרט בהיסטוריה של הלהקה התברר כמשמעותי ביותר כשהופצו ברחבי העולם הקלטות ועותקים לא חוקיים בקרב מעריצים מושבעים. העותקים המוקלטים האלה, על פי ארכיון סטונס, כללו בעיקר תכנים שנוגנו בתוכניות רדיו, כולל “שעת הפרחים של עוגיית המלך” האגדי, ולעתים קרובות כללו שירים מהופעות במקומות אחרים.

בלונדון של שנת 1853, ברליוז פגש את FA שלימד אז את סמואל בקונסרבטוריון בבריסל. בעידודו ובתמיכתו של סמואל, עלה הרעיון לבצע קונצרט בבריסל שיכלול חלק מהיצירה המוכרת פאוסט, וביקש מסמואל להגיש את הצעתו. התכנית נראתה מעודדת בהתחלה והביאה אותו לכתוב לסנל על תוכניותיו לקונצרט ועל האפשרות לקונצרט עתידי.

שני הגברים ככל הנראה נפגשו באותו קיץ בפריז, וסנל היה איש הקשר של ברליוז בבריסל במהלך ארגון הטיול. הקונצרט הראשון התקיים יומיים לאחר מכתבו של ברלויז, אך הוא לא ציין על כך דבר במכתבו לסמואל, וגם לא ציין פרטים על הקונצרט עצמו. במכתב שני שלח ברכות לסאקס, שבוודאי שהה באותה עת בבריסל, ולחברו וידידו סמואל. הוא הוסיף תו ארוך לכלי החדש, שהוכנס לחיבורו שעסק בתזמור. לא נרשם שום תיעוד על הקשר שלו עם סמואל או על השתתפותו בקונצרט המתוכנן, אך ידוע כי הקונצרטים הראשונים בוצעו בהפרש של שעתיים ב-2 וב-3 ביולי, בשנת 1853.

חוויה בבריסל מתחילה כאן